Záznam rozhovoru předsedy vlády ČR Miloše Zemana s redaktorkou Lídou Rakušanovou, vysílaného v přímém přenosu rozhlasové stanice Svobodná Evropa dne 10. února 2002 v pořadu Události a názory:

 

Lída RAKUŠANOVÁ, redaktorka

Pane premiére, považujete korupci v České republice za závažný problém?

Miloš ZEMAN, předseda vlády /ČSSD/

To nesporně ano.

Lída RAKUŠANOVÁ, redaktorka

Je, myslíte, na politické scéně dostatečná vůle s korupcí bojovat?

Miloš ZEMAN, předseda vlády /ČSSD/

Tak ze strany současné vlády ta vůle je a prokázala se v řadě případů, které jsou teď nejenom ve vyšetřování, ale i před soudem. Ale musíte si uvědomit, paní Rakušanová, že za prvé, vláda udělala jednu chybu, která ji stála rok času. Myslela si, že to vyřídí nějaká /řečeno rusky/, jak kdysi říkali Rusové, a pak se ukázalo, že musíme udělat specializovaná státní zastupitelství, specializované policejní útvary, prostě že nestačí jedna komise. Byla to naše chyba, která se stala, a já se k tomu upřímně přiznávám, jeden rok času. Pak už jsme to zlepšili, pak jsme všechno toto vytvořili, ale pak nastal jiný problém. Ti tuneláři, nebo korupčníci, chcete-li, ale tunelování a korupce jsou neoddělitelně spojeny, tak za prvé mají skvělé advokáty, které si dokáží zaplatit, a za druhé a především ty vyšetřující spisy mají desítky tisíc stránek a zkompletovat tu dokumentaci, ty podvody, které vůbec nejsou primitivní, které jsou naopak velice rafinované, dostat před soud, to dá opravdu hodně práce. Takže vlastně teprve teď, i když to vyšetřování začalo již před třemi lety, se řada případů dostává před soud, ať už je to pan Soudek, pan Stehlík, pan Kožený, pan Chvalovský, pan Mach, pan Šrejber a mnozí, mnozí další.

Lída RAKUŠANOVÁ, redaktorka

Vy jste mluvil o tom, že ta komise neměla příliš velký úspěch, že se to muselo dát na širší fundament. Tenkrát v roce 1999, když jím bilancoval ministr Bašta, tak si také stěžoval, že neměla úspěch, protože narážela na nezájem vládního výboru pro ochranu ekonomických zájmů, v jehož čele jste vy stál.

Miloš ZEMAN, předseda vlády /ČSSD/

Já si myslím, když, já panu Baštovi nechci křivdit, byl to hodný člověk, signatář Charty 77, čestný člověk, ale měl jistý nedostatek manažerských schopností. Je pochopitelné, že tohle si nikdy nepřiznáte a vždycky budete svádět vinu na druhé. Já bych řekl, že ta podstata byla v něčem zcela jiném. My jsme měli velmi laxního, podle mého názoru, nejvyššího státního zástupce, a ono, paní Rakušanová, téměř všechno záleží na lidech. Ten Stalin snad v životě řekl jednu jedinou moudrou větu: "Kádry rozhodují vše." A když máte razantního státního zástupce, jako je paní Marie Benešová, tak se samozřejmě spolupracuje lépe než tehdy, když ti státní zástupci, nejenom ten nejvyšší, si říkají: "Proč já bych proboha lezl do nějaké složité kauzy, ještě mi vyhodí auto do povětří, ještě mě budou vydírat kvůli dětem," a já nevím, kvůli čemu ještě, takže tam bylo zapotřebí udělat řadu personálních kroků, řadu organizačních kroků, sehnat i peníze ze státního rozpočtu pro ty nové specializované útvary. To všechno nějakou dobu trvalo, ale teď, musím to zaklepat, to začíná fungovat, začíná se to rozjíždět. Já mluvím na desítkách setkání s podnikateli a oni mi říkají: "Jen houšť a větší kapky," z velmi prostého důvodu, protože lidé, které my stíháme, jsou lidé, kteří nejenom že neplatí daně nebo pojistné, ale oni neplatí ani pohledávky vůči svým dodavatelům, oni neplatí úvěry, jinými slovy, oni jsou vlastně špinavá konkurence na podnikatelském trhu, protože ten, kdo neplatí daně, pohledávky, úvěry a tak dále, je samozřejmě zvýhodněn proti poctivým podnikatelům. A když tyto lidi vytlačíme z podnikatelského trhu a zůstanou tam jenom ti seriózní, slušní podnikatelé, tak těm to jenom prospěje, protože se zbaví nekalé konkurence.

Lída RAKUŠANOVÁ, redaktorka

Vy jste říkal, že všechno záleží na lidech. Jakou šanci má tedy taková široká protikorupční politická koalice, nebo koalice politických stran, po které právě volá vládní program boje s korupcí?

Miloš ZEMAN, předseda vlády /ČSSD/

Já velmi pochybuji, že by tady byla nějaká realistická šance na širokou protikorupční koalici, protože když už nebudu mluvit o ODS, tak vezměte si například Občanskou demokratickou alianci a její Panamské ostrovy. To byla podle mého názoru nejzkorumpovanější strana v českém politickém spektru. Víte, že měla takzvanou privatizační linku, víte, že to byl právě Tomáš Ježek, který prohlásil, že ekonomové mají uprchnout před právníky, aby je právníci nedohnali. Takže, jak věřit, že vstoupí do nějaké protikorupční fronty? Nevěřím tomu. Já si myslím, že jediný, kdo z řady důvodů má zájem na opravdovém stíhání, a teď, prosím vás, nejenom korupce, korupce je pouze část ekonomické kriminality, ale kdo má zájem na stíhání ekonomické kriminality jako celku, je sociální demokracie.

Lída RAKUŠANOVÁ, redaktorka

Vám se také nevyhnuly různé skandály s utajenými sponzory, anebo s utajenými věřiteli. Samozřejmě když někdo dostane úvěr tak, pokud je to třeba za výhodných podmínek, je tady to podezření, že je za tím něco nekalého, zrovna ta jako, když je to dar. Vy jste měl velké potíže s financováním strany řadu let, než jste se dostali k vlastnictví Lidového domu, a v té době tam je celá řada momentů, které jsou podezřelé.

Miloš ZEMAN, předseda vlády /ČSSD/

Paní Rakušanová, já mám rád, když novinář zná fakta. Vy je neznáte. Dovolte mi proto, abych vám alespoň dvě fakta sdělil, fakta naprosto jasná a prokazatelná. Za prvé, zjistili jsme, že sponzorem pražské sociální demokracie byl jistý pan Matoulek, kterého sice neznám, v životě jsem ho neviděl, ale to není podstatné, který pražské sociální demokracii věnoval sponzorský dar osm set tisíc korun. To byly na tehdejší dobu velké peníze. Pan Matoulek byl za sociálnědemokratické vlády před rokem a půl odsouzen k deseti letům nepodmíněně. Fakt číslo jedna, sponzor nesponzor. Fakt číslo dvě, i když platí presumpce neviny, bývalý ministr financí Ivo Svoboda byl obviněn z toho, že udělal asi šestimilionový podvod ve věci Liberty Mělník. Okamžitě, jakmile bylo toto trestní stíhání zahájeno, bez jakéhokoliv pokusu o zatloukání a zametání pod koberec byl mnou ministr financí odvolán z funkce ministra financí, což mimochodem minulé vlády nikdy v žádném případě neudělaly. Čili ano, sociální demokraté nejsou stranou andělů, i u nich se mohou vyskytnout podezření, někdy oprávněná, někdy neoprávněná. Ale důležité není, zda ta podezření jsou, důležité je to, zda na to podezření reagujeme, například těmi deseti lety nepodmíněně nebo odvoláním z vysoké státní funkce.

Lída RAKUŠANOVÁ, redaktorka

Přesto se podle výzkumu například Ústavu pro výzkum trhu GfK stala v České republice korupce podnikatelskou metodou. Je to věc systému nebo jednotlivců?

Miloš ZEMAN, předseda vlády /ČSSD/

Já si myslím, že právě to neprůhledné právní prostředí, které Tomáš Ježek a další zavedli ve snaze urychlit ekonomickou transformaci, bylo živným podhoubím této korupce. V tomto smyslu to byla systémová záležitost nikoliv záležitost jednotlivců. Na druhé straně bych rád upozornil, že v posledních minimálně dvou letech už není korupce považována za kavalírský delikt, že ty podnikatelské subjekty, ti kapitáni průmyslu už se neobjevují na recepcích a už mají strach, někteří z nich se skrývají, někteří z nich jsou v celách předběžného zadržení, někteří z nich jsou odsouzeni. To je ta radikální, zásadní změna, která tady v posledních dvou letech proběhla, kterou si veřejnost neuvědomuje, protože existuje časové zpoždění mezi realitou a jejím vnímáním.

Lída RAKUŠANOVÁ, redaktorka

Mluvil jste o tom, že je tady vlastně za potřebí vytvořit ten transparentní rámec. Proč tedy vaše vláda používá při svých privatizačních rozhodnutích tak často výjimku v zákoně, která vlastně dovoluje zvolit uchazeče bez výběrového řízení, a vystavuje se tak podezření, že za tím něco nekalého je?

Miloš ZEMAN, předseda vlády /ČSSD/

Paní Rakušanová, já vám dám konkrétní případ. Já jsem podepisoval velmi úspěšnou privatizační smlouvu s Transgasem. Transgas byl v řádném průhledném výběrovém řízení s dalšími uchazeči. To, o čem mluvíte, a to je zase, bohužel, vaše neznalost, nejenom naše, ale také vaše, spočívá v tom, že aby byla urychlena privatizace, tak nebylo vypsáno výběrové řízení na poradce pro privatizaci. Prosím pěkně, rozlišujte mezi poradci a mezi těmi, kdo se ucházejí o privatizaci plynárenství, elektroenergetiky nebo čehokoliv jiného. Já se domnívám, že je naprosto zbytečné, když máte čtyři renomované firmy, a já vám hned vysvětlím proč, tak je naprosto zbytečné, pokud vážně myslíte tu privatizaci, pokud to není jenom Potěmkinova vesnice, abyste vypisovala výběrové řízení už na poradce. Výběrové řízení musíte vypsat na ty, kdo to chtějí koupit. A teď vám vysvětlím...

Lída RAKUŠANOVÁ, redaktorka

Ale ve světě se to tak dělá.

Miloš ZEMAN, předseda vlády /ČSSD/

Počkejte, svět naštěstí ve většině případů neprošel komunistickou fází a nepotřeboval rychle privatizovat, tam mají dost času. Ale já vám vysvětlím proč, když dovolíte. Podívejte se, ono se mnohokrát ukázalo, že když ten poradce v tom výběrovém řízení vyhraje, což trvá půl roku, už máte první ztrátu, tak se ti zbývající konkurenti zpravidla odvolají k vyšší instanci. Když se odvolají, trvá to další půlrok. Rozumíte mi, paní Rakušanová? Půl a půl je jeden celý rok, nehledě na to, že se toto ještě může několikrát opakovat, to znamená, že vy kvůli výběru poradců zpozdíte nejméně o rok naprosto zbytečně privatizaci...

Lída RAKUŠANOVÁ, redaktorka

Chci k těm poradcům ještě jednu věc. Tendr na poradce byl vypsán, ale pak byl zrušen a byli ti poradci vybráni. Takže tam se nic neušetřilo, žádný čas.

Miloš ZEMAN, předseda vlády /ČSSD/

Já vám dám jeden příklad. My jsme vypisovali výběrové řízení na poradce ve věci informatizace, protože informatizace, jak víte, je jeden z programových bodů této vlády. Po roce výběrových řízení, a to je přesně ten příklad, který vám říkám, neustálých odvolání a odvolání proti odvolání jsme zjistili, že s informací jsme tak daleko, jak jsme byli před tím rokem, protože neustále jenom řešíme problém výběru poradců a žádná skutečná informatizace vůbec neprobíhá. Tak jsme se naštvali a Pavel Rychetský, který byl dlouho odpůrcem toho §50, skromně na vládě požádal, aby mohl aplikovat §50 na nějakou svoji záležitost, protože mu to rok stálo. Ti poradci se neustále soudili a žádná informatizace se nekonala. Čili, prosím vás, ještě jednou, i když vím, že pro novináře je těžké ten rozdíl pochopit, rozlišujte mezi těmi, kdo se ucházejí o privatizaci, a tam to musí být naprosto průhledné, naprosto transparentní, a mezi výběrem poradců, kde máte čtyři renomované světové, ne domácí, světové firmy zhruba stejné úrovně. Je, upřímně řečeno, jedno, koho si vyberete, ale když tam zavedete výběrové řízení, tak ti poradci se vám pohádají a celá privatizace stojí.

Lída RAKUŠANOVÁ, redaktorka

Ale v případě výběru firmy, která bude stavět dálnici do Ostravy, jste to dali rovnou firmě, nikoliv, tam nešlo o poradce, tam šlo o firmu bez výběrového řízení.

Miloš ZEMAN, předseda vlády /ČSSD/

Ano, Housing & Construction, máte naprostou pravdu, a víte proč, protože se nikdo jiný nepřihlásil. To je naprosto stejná záležitost, jako s Českou spořitelnou. Pan Vlastimil Tlustý, teď už to nedělá, nás v parlamentu týral, proč se vlastně na Českou spořitelnu přihlásil jediný zájemce, Die Erste Bank. My jsme mu z počátku neodpovídali, a když jsme uzavřeli kontrakt o privatizaci České spořitelny, tak jsme tiše přiznali, že to bylo proto, že to byl jediný uchazeč. A přesně stejná situace je u Housing & Construction. Ať je to divné, nikdo jiný tu dálnici D 47 za těch podmínek nechce stavět. Takže my máme jenom dvě volby, buď ji postavíme s touto společností, nebo ji nepostavíme vůbec. A ten systém BOP, který jistě znáte, který je v zahraničí prostřednictvím stínového mýta stále frekventovanější, je velice úspěšný a umožňuje ve srovnání se státní investiční výstavbou zrychlení postupu o celou řadu let. Ostrava a tento kraj zoufale potřebuje tuto dálnici z velmi prostého důvodu, tam nepůjdou zahraniční investoři bez dálnice a bez zahraničních investorů tam neklesne nezaměstnanost.

Lída RAKUŠANOVÁ, redaktorka

Momentálně čelíte podezření dokonce v souvislosti s deblokací ruského dluhu, že se účastníte praní špinavých peněz.

Miloš ZEMAN, předseda vlády /ČSSD/

Víte, já obdivuji impotenty, kteří píší učebnice erotiky, a já obdivuji ty, kdo deset let nedokázali z Ruska vyrazit ani korunu, a vládě, které se to podařilo, házejí klacky pod nohy. Tak za prvé, jeden významný západoevropský politik, kterého nebudu jmenovat, mi nedávno blahopřál k této operaci a říkal: "Vy jste byli, vy Češi, daleko úspěšnější než my sdružení v Pařížském klubu věřitelů, kteří, i když se snažíme o totéž již řadu let, jsme od těch Rusů dosud neviděli ani rubl." Česká republika, jak víte, není v Pařížském klubu věřitelů. Za druhé, ruské pohledávky se na světovém trhu obchodují za deset až patnáct procent nominální hodnoty. My jsme dosáhli dvaadvaceti procent, to znamená, o polovinu lépe než specializované světové firmy na vymáhání ruských pohledávek. A jestliže bývalí vládní činitelé, pan Pilip ve čtyřkoalici byl, tuším, ministr financí ve dvou vládách, nedokázali něco, co jsme dokázali my, tak by měli alespoň pokorně mlčet a ne být tak drzí, že nám budou něco vyčítat. Ta společnost Falkon byla společnost, která prošla mimochodem řádným výběrovým řízením, v tomto případě opravdu výběrové řízení bylo a byla jediná, která obstála. Já si myslím, že když Mladá fronta lhala a tvrdila, že nám Falkon nezaplatí, anebo že nám zaplatí méně než těch dvacet miliard, a teď už máme dvacet miliard na účtu, takže by tito lidé měli mít alespoň minimum studu a alespoň mlčet, když už nás nedokáží pochválit za to, že jsme dokázali něco, co za A nedokázaly předchozí vlády a za B co nedokázaly vlády ani mnoha západních států.

Lída RAKUŠANOVÁ, redaktorka

Akorát, že ten Falkon, jak to vypadá, na tom vydělá asi pět a půl miliardy.

Miloš ZEMAN, předseda vlády /ČSSD/

Víte, to je dohoda mezi Falkonem a ruskou vládou. Ale znovu vás upozorňuji, že jestliže si ruská vláda Falkon přála a jestliže Falkon v našem výběrovém řízení obstál oproti jiným společnostem, které neobstály, tak my nemáme důvod, abychom řekli: "Milá ruská vládo, když i ty na tom nevyděláš, tak my do toho nepůjdeme." Protože víte, jaký by byl výsledek? Že by v českém státním rozpočtu nebyla z těchto příjmů ani koruna a vzpomeňte si, že všichni takzvaní ekonomičtí analytici, což jsou podle mého názoru pouze absolventi ekonomických pomocných škol, tvrdili, že nikdy z Ruska ten dluh nevymůžeme.

Lída RAKUŠANOVÁ, redaktorka

Kde vidíte rozdíl mezi korupcí a lobbingem?

Miloš ZEMAN, předseda vlády /ČSSD/

Lobbing je přesvědčování věcnými argumenty, korupce je nabízení úplatků. Úplatek může být také chápán jako věcný argument svého druhu, ale právě tady vede ta dělící čára. Já se přiznávám, že mně nikdo v životě s výjimkou flašky slivovice nebo becherovky úplatek nenabídl, protože ví, že bych ho nepřijal a že bych naopak zajásal, že mám další oběť pro akci Čisté ruce. Takže já nejsem ten, kdo by mohl mluvit o konkrétní zkušenosti s úplatky. Nicméně, v každém případě platí, že jestliže někdo nabízí úplatek nebo jinou srovnatelnou výhodu, tak to není lobbing, tak je to korupce.

Lída RAKUŠANOVÁ, redaktorka

Někdy to tedy nemusí být peníze, co se vyměňuje, někdy to mohou být i výhody, systém výhod, nazvěme to třeba klientelismem. Jak silný tento fenomén v české politice je?

Miloš ZEMAN, předseda vlády /ČSSD/

Já už jsem vám na to odpověděl, pokud jste mne řádně poslouchala. Řekl jsem, peníze nebo jiná srovnatelná výhoda.

Lída RAKUŠANOVÁ, redaktorka

Dobře, ale jak je to silné? Možná, že ty peníze nehrají takovou roli, ale ty výhody...

Miloš ZEMAN, předseda vlády /ČSSD/

Je to nesmírně silné. Můžete dostat nabídku nějaké významné funkce, nebo zahraniční farmaceutické firmy, lékařům, kteří jsou ochotni propagovat jejich předražené nabídky, nabízejí účast na kongresech a podobně. Já si myslím, že v naší zemi je nesmírně silný klientelismus, paní Rakušanová, a to klientelismus ve třech podobách. Za prvé, klientelismus podnikatelů, kteří nejsou schopni uspět díky svým vlastním podnikatelským schopnostem a potřebují berličku od politiků, za druhé, klientelismus politiků, kteří rovněž nejsou schopni uspět díky svým vlastním schopnostem a potřebují dary od podnikatelů, a za třetí, klientelismus novinářů, kteří nejsou tak dobří jako Ferdinand Peroutka nebo Karel Havlíček, ale kteří samozřejmě také potřebují obstát na mediálním trhu a kteří zprostředkují onu transmisi mezi klientelistickými podnikateli a politiky například tím, že pro jinak neúspěšné politiky vytvářejí pozitivní image, případně produkují i negativní kampaně vůči jejich politickým konkurentům. Znovu tvrdím, že je to klientelismus, ke mně samozřejmě přicházelo mnoho zahraničních investorů a říkalo: "My bychom potřebovali, abyste nás podpořil při tom, či onom," já jsem jim říkal: "Tak vy jste se přihlásili do tendru, tak já vám sděluji, že jediný parametr je cena. Já jsem samozřejmě rád, že nám nabízíte další sekundární podmínky." Přesně stejné sekundární podmínky, ne pro moji politickou stranu, abychom si rozuměli, pro české národní hospodářství, nabízejí i další uchazeči, ale toto je jenom dým, toto je jenom mlhová clona, čili při jinak stejných podmínkách rozhodne cena. A my bychom byli přesto podezřelí, kdybychom dali nějakou zakázku společnosti, která, když se uchází v tendru, nabízí nižší cenu než konkurent. Udělali jsme výjimku, málokdy, ale udělali, u jedné společnosti, která měla sídlo v Panamě, která nesplnila své závazky vůči Polsku a která byla krajně nedůvěryhodná, ale jinak jsme tyto výjimky nedělali.

Lída RAKUŠANOVÁ, redaktorka

Vy jste už skoro čtyři roky premiérem. Cítíte odpovědnost za vlastně morální klima ve společnosti? Já se ptám v souvislosti s tím, že v posledních letech se Česká republika ve vnímání korupce rok od roku v tom žebříčku propadá na horší místa. Jak si to vysvětlujete?

Miloš ZEMAN, předseda vlády /ČSSD/

Tak kdybych byl profesionální novinář, paní Rakušanová, tak bych se na ten žebříček Transparency International podíval a zjistil bych, že ten žebříček má charakter subjektivního hodnocení v poměrně velkém intervalu, velkém rozptylu, že to nejsou takzvaná tvrdá statistická data, ale takzvaná měkká data...

Lída RAKUŠANOVÁ, redaktorka

To je žebříček vnímání korupce.

Miloš ZEMAN, předseda vlády /ČSSD/

Vyjadřující pocity /souzvuk hlasů/. Ano, velmi správně. Jsem rád, že jste to pochopila.

Lída RAKUŠANOVÁ, redaktorka

Já jsem o tom mluvila.

Miloš ZEMAN, předseda vlády /ČSSD/

Ale je-li to žebříček vnímání korupce a nikoliv žebříček korupce, tak kromě toho, že ten rozptyl je takový, že kdybychom vzali v úvahu ty nejnižší hodnoty, tak jsme na úrovni Belgie a kdybychom vzali v úvahu ty nejvyšší hodnoty, tak jsme někde na úrovni, já nevím, Nigérie nebo tak. Tak to, co je podstatné, je jedna věc, kterou si samozřejmě novináři právě proto, že nejsou profesionálové, neuvědomují. My jsme poprvé jako první vláda začali o korupci nejenom mluvit, ale začali jsme korupci stíhat, paní Rakušanová. Počet trestných činů velké ekonomické kriminality se za této vlády, poslouchejte pozorně, zvýšil o sto padesát procent. Blbý pozorovatel by řekl, že u nás o sto padesát procent vzrostla ekonomická kriminalita. Inteligentní pozorovatel by zjistil, že se u nás začalo stíhat o sto padesát procent případů více ekonomické kriminality, než se stíhalo předtím.

Lída RAKUŠANOVÁ, redaktorka

A kritický pozorovatel by se zeptal, jaká jsou absolutní čísla.

Miloš ZEMAN, předseda vlády /ČSSD/

A absolutní čísla jsou samozřejmě dána počtem stíhaných, počtem majetkových škod a mimochodem také poprvé v naší polistopadové historii objemem konfiskovaného majetku tunelářů. Ten objem konfiskovaného majetku dnes už přesáhl dvě miliardy korun, před rokem to byla necelá miliarda, zatímco za Klausových vlád to byla nula, paní Rakušanová. Uvědomte si, že korupci nemůžete stíhat jenom tím, že někoho zavřete. Já si vzpomínám na největšího bojovníka proti korupci, což byl bývalý předseda italského parlamentu, pan Violante, a my jsme měli na semináři v Terstu jeho přednášku o boji proti korupci a pan Violante tam řekl dvě věty, které si budu pamatovat do konce svého života. První věta zněla: "Základní nástroj boje mafií proti politikům není vražda, ale korupce," a druhá věta zněla: "Základní nástroj boje politiků proti mafiím není to, že jenom mafiána pošlete do vězení, ale to, že mu zkonfiskujete majetek."

Lída RAKUŠANOVÁ, redaktorka

Myslíte, že se tady daří?

Miloš ZEMAN, předseda vlády /ČSSD/

Já jsem vám uvedl konkrétní čísla a dvě miliardy korun z nuly před čtyřmi lety a z jedné miliardy před dvěma lety. To je docela pozoruhodný trend, o němž doufám, že, vyhrajeme-li volby, bude pokračovat.

Lída RAKUŠANOVÁ, redaktorka

Jak by měl vypadat politik, aby jeho boj s korupcí působil věrohodně?

Miloš ZEMAN, předseda vlády /ČSSD/

Tak především by měl zveřejnit stav svého majetku, ale nejenom svého, i svých příbuzných na začátku svého funkčního období a na konci svého funkčního období. Politik, který zbohatne během svého funkčního období nad rámec daný jeho oficiálním platem, je nedůvěryhodný politik.

Lída RAKUŠANOVÁ, redaktorka

Prosazujete to také ve své vlastní straně aspoň?

Miloš ZEMAN, předseda vlády /ČSSD/

Tak my to samozřejmě máme zakotveno nejenom ve své vlastní straně, víte, že politici každý rok odevzdávají do parlamentu svá majetková přiznání. My to ovšem prosazujeme nejenom pro politiky, to je ten rozdíl. Politiků je několik desítek, maximálně několik stovek. My chceme, aby majetková přiznání vyplňovali všichni, jejichž majetek je nad deset milionů korun. Protože když například nějaký ministerský úředníček nastoupí na ministerstvo nebo do jakéhokoliv jiného úřadu s oficiálně známým platem, se škodovkou, s bytem v paneláku a když odchází, tak má vilu a mercedes, tak je důvod pro majetková přiznání, ale bohužel, pravicová opozice majetkovým přiznáním neustále brání.

Lída RAKUŠANOVÁ, redaktorka

První takovou velkou kauzou, kde se před očima veřejnosti rozplynuly velké majetky, velké hodnoty, bylo předávání majetku KSČ a SSM. Vy jste tenkrát byl poslancem ve Federálním shromáždění, proč jste tam proti tomu něco neudělali?

Miloš ZEMAN, předseda vlády /ČSSD/

Takhle, já jsem velmi podporoval, aby se majetek KSČ a SSM předal skutečně podle zákona českému lidu. A teď vám řeknu něco, co, vzhledem k tomu, že naše média nejsou zcela objektivní, velmi pravděpodobně neuveřejníte, ale přesto vám to řeknu, paní Rakušanová. Uvedu vám naprosto konkrétní příklad Mladé fronty DNES. Někteří redaktoři Mladé fronty DNES, takzvaná komunistická práčata, která nadšeně psala o socialistickém soutěžení, úspěších sovětské vědy a techniky a tak dále a byla členy normalizační komunistické strany ještě do února 1990, kdy zjistila, že už jim toto členství nepřináší koryto, najednou zjistila, že to přebrání majetku SSM do rukou lidu České republiky mohou realizovat tím, že oni sami se stanou lidem České republiky a že jako akcionáři vlastně dávno před vznikem televizní hry Staň se milionářem, se stanou milionáři, dokonce mnohanásobnými milionáři. Pak to prodali nějaké německé společnosti se sídlem v Bavorsku, akcie, které podle mých informací získali za dva tisíce čtyři sta korun, jednu, prodali za osm set sedmdesát tisíc korun jednu. Nyní tato bývalá komunistická práčata v Mladé frontě DNES jaksi nadšeně píší o nutnosti pravicové politiky a útočí na tuto vládu za to, že se snaží mimo jiné vyšetřit i, jak došlo k privatizaci Mladé fronty. Takže buďme konkrétní. Ďábel je skryt v detailu, paní Rakušanová. Privatizace Mladé fronty byla krásným příkladem toho, jak probíhalo předání majetku Socialistického svazu mládeže do rukou lidu České republiky. Schramstnul to předseda stranické buňky Mladé fronty, tehdejší předseda stranické buňky KSČ a řada dalších redaktorů, různí signatáři anticharty a tak dál a tak podobně a najednou se z těchto mladých bolševiků, z těchto komunistických práčat stali nadšení bojovníci za pravicový liberální systém.